Usein kysytyt kysymykset
Kaukoluenta
Miten voin seurata omaa sähkönkäyttöäni?
Löydät omat sähkönkulutustietosi Wattis-palvelusta. Näet sieltä kulutuksesi vuosi- kuukausi- ja tuntitasolla. Raporttiin alkaa kertyä tietoa heti mittarin vaihdon jälkeen. Raportin avulla voit kätevästi verrata eri päivien, kuukausien ja myös eri vuosien kulutustietoja keskenään.
Laskutus
Mistä sähkölaskuni muodostuu?
Sähkön hinta muodostuu sähkön siirtopalvelusta ja sähköenergian myynnistä. Sekä sähkönsiirron että sähkönmyynnin osiot jakautuvat edelleen kiinteään perusmaksuun (euroa/kk) ja kulutuksen mukaiseen energiamaksuun (snt/kWh). Hintoihin lisätään kulloinkin voimassa oleva arvonlisävero. Lisäksi siirtoyhtiö perii voimassaolevat sähköverot ja huoltovarmuusmaksut. Sähkölaskutulkista näet kuinka luet sähkölaskuasi.
Sähkölämmittäjän sähkön hinnan muodostuminen (Lähde: Energiamarkkinavirasto)
Mikä on sähkövero?
Sähköveroa maksetaan sähkön kulutuksesta. Vero muodostuu sähkön valmisteverosta ja huoltovarmuusmaksusta. Sähköveromalli on kaksiportainen ja perustuu Lakiin sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta (1260/96). Sähköverkkoyhtiö laskuttaa sähköveron asiakkaalta siirtomaksun yhteydessä. Veron osuus välitetään edelleen valtiolle.
Sähkönkäyttäjät jaetaan kahteen veroluokkaan kulutuskohteesta riippuen:
- Sähköveroluokka 1: Yksityistaloudet, maa- ja metsätalous, rakentaminen sekä palvelutoiminta (kaikki muu sähkönkulutus paitsi sähköveroluokassa 2 mainittu)
- Sähköveroluokka 2: Valmistavaa teollisuutta harjoittavat teollisuusyritykset ja kasvihuoneviljelytilat
Kuinka luen sähkölaskuani?
Ohjeet sähkölaskun lukemiseen löydät sähkölaskutulkista.
Miksi sähkölaskullani ei ole enää mittarinlukemia vaan sähkönkulutustieto?
Uuden asiakastietojärjestelmän myötä Imatran Seudun Sähkö siirtyi aikasarjalaskutukseen. Näin vastaamme toimialan uusiin vaatimuksiin sähkön mittaustietojen suhteen. Aiemmin sähkönkulutus laskettiin sähkömittarin ilmoittaman lukeman perusteella; uutta lukemaa verrattiin edellisen kuukauden lukemaan ja erotuksena saatiin kulutetun sähkön määrä. Nykyisellä menetelmällä laskutus perustuu entistä tarkempiin mittaustietoihin. Sähkömittarilta luetaan aikasarja eli 24 tunnin mittaustiedot siten, että jokaiselle tunnille on oma sähkönkulutustieto. Laskulla on näkyvissä näiden tuntikulutustietojen summa.
Miksi saan kesämökiltä sähkölaskun vaikka en käytä talvella siellä sähköä?
Vaikka et käyttäisikään sähköä talviaikaan, joutuu sähköyhtiö huolehtimaan, että asiakkaan sähkönsaanti on aina tarvittaessa varmistettu. Sähköverkkopalveluiden ylläpitämisessä on suurin osa kustannuksia, jotka eivät riipu asiakkaiden sähkönkäytön määrästä vaan sähköverkon jatkuvasta kehittämisestä ja ylläpidosta. Näitä kustannuksia katetaan kiinteällä perusmaksulla.
Miksi saan kaksi sähkölaskua?
Sähkön siirrosta maksetaan aina sille yhtiölle, joka ylläpitää sähköverkkoa asuinpaikkakunnallasi. Jos ostat sähkön muulta kuin paikalliselta sähkönmyyjältä, saat erilliset laskut sähkön siirtopalvelusta ja myynnistä. Tällöin laskutuskaudet voivat myös poiketa toisistaan.
Mikä on e-lasku?
E-lasku on pankkien kehittämä, kuluttajille tarkoitettu lasku, jonka laskuttaja, esimerkiksi Imatran Seudun Sähkö Oy, toimittaa sähköisesti suoraan asiakkaan verkkopankkiin. E-laskun käyttö on helppoa – sinun ei tarvitse itse näppäillä laskun tietoja vaan voit hyväksyä laskun maksuun napin painalluksella. Näin voit välttyä myös näppäilyvirheiltä eikä lasku katoa postissa. Laskut arkistoituvat verkkopankkiin ja halutessasi voit myös tallentaa sen omalle tietokoneellesi.
Miten saan e-laskun käyttööni?
Kun haluat tehdä e-laskusopimuksen suoraan verkkopankkiin, toimi näin:
- Ota uusimmasta laskusta viitenumero ylös
- Kirjaudu verkkopankkiin
- Valitse verkkopankissa uusi e-laskusopimus
- Anna laskuttajan nimi (Imatran Seudun Sähkö Oy)
- Yksilöintitieto on laskun viitenumero
- Valitse pankin tarjoamat lisäpalvelut
- Vahvista e-laskusopimus
Jatkossa tulet saamaan laskusi e-laskuna suoraan verkkopankkiin. Tarkat tiedot e-laskun käyttöönotosta löydät oman pankkisi sivuilta.
Katso opastusvideo e-laskun käytöstä: https://www.youtube.com/watch?v=l8gxPTEUIpo
Mikä on suoramaksu?
Suoramaksu on helppo tapa maksaa laskusi automaattisesti, jos sinulla ei ole mahdollisuutta käyttää verkkopankkia/e-laskua. Suoramaksun voit tilata oman pankkisi kautta sellaisilta laskuttajilta, jotka tarjoavat tätä laskutusvaihtoehtoa.
Tilattuasi suoramaksun oman pankkisi kautta saat laskuttajalta kirjeitse laskun, joka toimii tiedoksiantona tulevasta maksusta. Summa veloitetaan tililtäsi automaattisesti ilmoitettuna eräpäivänä. Näet maksut tiliotteeltasi.
Mikä on Kivra?
Meillä on käytössä sähköinen postilaatikko Kivra, johon voit vastaanottaa laskumme digitaalisesti ilman lisäkuluja. Kun rekisteröidyt palveluun, lähetämme Kivraan ne laskut, jotka olet aiemmin saanut postitse. Laskut saapuvat nopeammin ja sinulle jää enemmän maksuaikaa. Voit käyttää Kivraa joko nettiselaimella tai ladata sen puhelimeesi sovelluskaupastasi. Lue lisää kivra.fi.
Maksaako paperilasku?
Emme veloita paperilaskun lähettämisestä. Suosittelemme kuitenkin ympäristöystävällisen e-laskun käyttöä.
Osassa sähkösopimuksistamme saa alennusta perusmaksusta, jos käytössä on sähköinen lasku eli e-lasku tai sähköpostilasku.
Missä voin katsoa aiemmin erääntyneitä sähkölaskujani?
Arkistoimme kaikki sähkölaskusi ja voit halutessasi selata laskuja Wattis-palvelussa.
Jos käytät e-laskua, löydät maksetut e-laskut myös oman pankkisi verkkopankin arkistosta, jossa niitä säilytetään tyypillisesti kahden vuoden ajan maksutta.
Miksi sain muistutuslaskun perintätoimistolta?
Imatran Seudun Sähkö -konserni aloitti yhteistyön Ropo Oy:n (ent. Ropo Capital Oy) kanssa 8.2.2016 alkaen. Tämä tarkoittaa, että Ropo Oy huolehtii erääntyneiden laskujen perinnästä ensimmäisestä maksumuistutuksesta alkaen. Maksumuistutus- ja perintäkirjeistä käy selkeästi ilmi, mistä laskusta on kyse ja mihin ongelmatilanteissa voi ottaa yhteyttä.
Muutoksella tehostetaan asiakaspalvelua laskutukseen liittyvissä asioissa ja lisätään maksujärjestelyihin liittyviä palveluja. Tavoitteena on, että asiakkaamme voivat sopia erääntyneen maksun hoitamisesta yhdellä yhteydenotolla, myös iltaisin ja lauantaisin. Pidempien palveluaikojen lisäksi Imatran Seudun Sähkö -konsernin asiakkaat saavat Ropon asiakasneuvojilta apua ja opastusta maksuongelmien ratkaisemiseksi.
Maksuneuvonta laskuihin ja maksamiseen liittyvissä asioissa:
- puh. 09 2315 0463, ma–pe 8–20, la 10–15, puhelun hinta on normaali paikallis- tai kaukopuhelumaksu
Miksi sähkölaskullani ei ole enää mittarinlukemia vaan sähkönkulutustieto?
Uuden asiakastietojärjestelmän myötä Imatran Seudun Sähkö siirtyi aikasarjalaskutukseen. Näin vastaamme toimialan uusiin vaatimuksiin sähkön mittaustietojen suhteen. Aiemmin sähkönkulutus laskettiin sähkömittarin ilmoittaman lukeman perusteella; uutta lukemaa verrattiin edellisen kuukauden lukemaan ja erotuksena saatiin kulutetun sähkön määrä. Nykyisellä menetelmällä laskutus perustuu entistä tarkempiin mittaustietoihin. Sähkömittarilta luetaan aikasarja eli 24 tunnin mittaustiedot siten, että jokaiselle tunnille on oma sähkönkulutustieto. Laskulla on näkyvissä näiden tuntikulutustietojen summa.
Kuinka paljon alv:n nousu 25,5 prosenttiin nostaa sähkölaskuani?
Yleinen arvonlisävero nousee 24 %:sta 25,5 %:iin 1.9.2024 alkaen. Muutos koskee kaikkia hintoja sekä sähkön myynnin että siirron osalta, pois lukien yksityishenkilöiden pientuotannon ostosopimukset, joista ei makseta arvonlisäveroa.
Esim. sähkösopimus, jossa energian hinta on kiinteä 8,95 snt/kWh ja kuukausimaksu 3,90 e/kk (alv 24 %), kustannusten nousu muuttuu ao. tavalla:
- Kerrostaloasunto, vuosikulutus 2000 kWh: +2,80 euroa vuodessa
- Rivitalo, vuosikulutus 5000 kWh: +6,10 euroa vuodessa
- Sähkölämmitteinen omakotitalo, vuosikulutus 16000 kWh: +18,20 euroa vuodessa
Liittymäasiat
Tarvitsen työmaasähköä, miten pitää toimia?
Ota yhteyttä tekniseen asiakaspalveluun hyvissä ajoin, niin saat sähkön varmimmin silloin, kun sitä tarvitset. Työmaasähkön tilauksen voi hoitaa helpoimmin liittymäntilauslomakkeella, jolla voi tilata myös pysyvän liittymän.
Sisältyykö keskus liittymismaksuun?
Keskus ja tontille tuleva liittymiskaapeli eivät sisälly liittymismaksuun.
Voinko hankkia keskuksen ja kaapelin itse?
Keskus ja kaapeli kannattaa tilata sähköurakoitsijalta kokonaistoimituksena. Asennustyö täytyy aina teettää luvat omaavalla sähköurakoitsijalla. Tarjouksen voi pyytää myös meiltä.
Mitä liittymismaksuun sisältyy?
Liittymismaksulla saat käyttöoikeuden sähköverkkoon ja hyvälaatuisen sähkön. Liittymismaksuun sisältyy sähköverkon rakentaminen sopimuksessa mainittuun liittämiskohtaan saakka, joka on myös omistusraja, sekä kaapelin ensimmäinen kytkentä sähköyhtiön verkkoon.
Tarvitaanko uuteen käyttöpaikkaan muita sopimuksia kuin liittymissopimus?
Liittymissopimus koskee kiinteistön liittämistä sähköverkkoon. Lisäksi tarvitaan verkkopalvelusopimus, joka koskee sähkön siirtoa. Ennen sähkön toimituksen alkamista on tehtävä myös myyntisopimus sähkönenergian toimittamisesta, jonka voit tehdä kenen sähkönmyyjän kanssa tahansa.
Siirtyykö sähköliittymä automaattisesti kiinteistökaupan yhteydessä?
Sähköliittymä on irtainta omaisuutta ja sen siirrosta myyjältä ostajalle pitää sopia erikseen, yleensä kauppakirjassa on tästä erillinen maininta. Liittymä voidaan siirtää uudelle omistajalle, kun entisen omistajan sähkömaksut on maksettu vaihtopäivään saakka. Uudelle omistajalle lähetetään tämän jälkeen liittymissopimus allekirjoitettavaksi. Liittymissopimuksen uusiminen ei aiheuta kustannuksia. Sähköyhtiö ei saa tietoa liittymän siirrosta automaattisesti vaan uuden omistajan syytä huolehtia, että liittymä tulee siirrettyä hänen nimiinsä. Asia hoituu helpoiten toimittamalla esim. kopio kauppakirjasta, joko sähköpostilla tai kirjeellä asiakaspalveluun.
Liittymäsopimukset
Mikä on liittymissopimus?
Liittymissopimus tehdään paikallisen jakeluverkonhaltijan kanssa. Liittymissopimuksessa sovitaan kirjallisesti asiakkaan sähköliittymän koko, toimituspäivä, hinta ja muut sähköliittymän toimituksen ehdot.
Mikä on liittämiskohta?
Sähköverkon kohta, jossa vaihtuu asiakkaan ja jakeluverkonhaltijan verkon omistusraja. Liittämiskohta määritellään liittymissopimuksessa.
Mitä tarkoittaa sähkölaitteiston käyttöönottotarkastus?
Sähköasennuksen käyttöönottotarkastus on sähköurakoitsijan ja sähköasentajan työn aikaista oman työnsä tarkastamista. Toisaalta viimeisteltäessä asennusta tai sen osaa sähköasentaja suorittaa sähköturvallisuuslain (410/96) edellyttämän dokumentoidun käyttöönottotarkastuksen tai varmennustarkastuksen ja siihen kuuluvat mittaukset. Vastuu käyttöönottotarkastuksen tekemisestä on sähköurakoitsijalla. Sähköliittymän verkkoon kytkemisen edellytyksenä on, että laitteistolle on tehty käyttöönottotarkastus.
Mikä on pääsulake?
Pääsulake määrittää asiakkaan sulakepohjaisen sähköliittymän koon ja rajoittaa liittymän ottamaa maksimitehoa. Samalla se toimii suojauksena kiinteistön sähköverkolle. Sulakepohjaisten sähköliittymien vaihtoehdot on esitetty jakeluverkonhaltijoiden liittymishinnastossa.
Mitkä sopimukset pitää olla kunnossa ennen sähkön toimituksen aloittamista?
Kaikki kohteet tarvitsevat liittymissopimuksen, verkkosopimuksen sekä sähkön myyntisopimuksen.
Mistä saan tietoa sähkökatkon aikana?
Ensisijaisesti verkkosivujemme häiriökartasta. Lisäksi soittamalla vikapäivystyksen numeroon 050 344 1241 (jota emme suosittele alle tunnin kestäneissä sähkökatkoissa).
Mistä johtuu valojen välkkyminen tai himmentyminen?
Valojen välkkyminen voi johtua lyhyestä, muutaman sekunnin sähkökatkosta tai jännitteen laadun puutteista. Jännitteen laatua voi huonontaa esimerkiksi kiinteistön sähköverkon kuormituksen paikallinen kasvu tai sähköyhtiön verkossa esiintyvä vika. Jos välkyntä tai valojen himmentyminen jatkuu pidemmän aikaa tai sähkönlaadussa ilmenee jotakin muuta normaalista poikkeavaa, on syytä ottaa yhteyttä vikapäivystykseen, puh. 050 344 1241.
Rikkovatko lyhyet sähkökatkot kodin laitteita?
Lyhyet, sekuntien tai muutaman minuutin sähkökatkot ovat sähköverkon normaaleja, joskin harmillisia tapahtumia. Laitteet on tarkoitettu toimimaan myös näissä tilanteissa. Ikääntyminen heikentää laitteiden kestävyyttä ja voi pahimmassa tapauksessa rikkoa laitteen sähkökatkon yhteydessä. Toiset laitteet häiriintyvät katkoksista, esimerkiksi kotitietokone voi jumiutua ja vaatia pistokkeen irrottamisen muutamaksi minuutiksi. Herkimpiä laitteita, kuten tietokoneita, voi yrittää suojata esim. pistorasiaan asennettavilla ylijännitesuojilla tai sähköpääkeskukseen asennettavilla ylijännitesuojilla.
Miten kotona voi suojautua sähkökatkoilta?
Tietokoneelle ja muille tärkeille sähkölaitteille kannattaa hankkia UPS-suojaus, joka suodattaa jännitteen vaihtelut sekä turvaa tietojen tallentamisen ja laitteen turvallisen alasajon sähkökatkon aikana. Jos katkeamaton sähkönjakelu on välttämättömyys, kannattaa hankkia oma varasähköjärjestelmä, esimerkiksi maatiloille polttomoottori- tai traktorikäyttöinen aggregaatti.
Missä tilanteessa kannattaa ottaa puhelimitse yhteyttä paikallisen jakeluverkohaltijan vikapalveluun?
Tarkista ensin sulakkeet ja selvitä onko naapurillasi sähköt.
Jos sähköt katkeavat laajemmalta alueelta, on häiriö jo tiedossa ja korjaustoimenpiteet aloitettu. Tällöin vikapäivystykseen ei tarvitse ilmoittaa sähkökatkosta. Laajojen sähkökatkojen aikana vikapalvelunumerot voivat ruuhkautua.
ISS:n kotisivuilla olevasta häiriökartasta löydät tietoa kotikuntasi sähkönjakelun keskeytyksistä.
Mittauspalvelut
Miksi sähkönkulutukseni on niin suuri?
Sähkönkulutukseen vaikuttavat monet asiat, kuten ulkoilman lämpötila, sähköä kuluttavien laitteiden määrä, asukkaiden lukumäärä ja ikä sekä asukkaiden omat kulutustottumukset (esimerkiksi sähkösaunan käyttö, valmiustilassa olevat laitteet tai lämpimän veden kulutus). Voit seurata omaa sähkönkulutustasi Online-palvelumme kautta ja pohtia, mitkä toiminnot lisäävät sähkön kulutusta. Voit myös kysyä apua asiakaspalvelustamme.
Milloin mittarini vaihdetaan uudempaan?
Mittareita vaihdetaan mm. verkostosaneerausten yhteydessä jolloin mittareiden kommunikointitapa muuttuu. Sovimme vaihtoajat kohdekohtaisesti.
Tuleeko asentaja kotiini omilla avaimillaan?
Ei tule. Jos asentajan täytyy päästä vaihtamaan sähkömittari asunnossasi tai tilassa, jonne ei ole vapaata pääsyä, sovimme asennuksen sellaiseen ajankohtaan, jolloin olet paikalla. Tiedotamme kaikissa tapauksissa asennustöiden alkamisesta talossasi/taloyhtiössäsi. Kerros- ja rivitaloissa asuntoihin ei yleensä tarvitse mennä lainkaan sisälle.
Mistä tunnistan asentajan?
Asentajamme esittävät henkilökorttinsa.
Aiheutuuko mittarinvaihdosta sähkökatkos?
Kyllä. Hetkelliseen noin 15 minuutin sähkökatkokseen kannattaa siis varautua mittarin vaihdon yhteydessä, erityisesti jos käytössä on lääkinnällisiä laitteita. Sähkökatkos ei vahingoita laitteita, mutta tietokoneet, digiboksit ja muut herkät sähkölaitteet kannattaa irrottaa sähköverkosta ennen mittarinvaihtoa. Tiedotamme mittarin vaihtoajankohdasta etukäteen.
Aiheutuuko mittarinvaihdosta minulle kustannuksia?
Sähkömittarista ja sen vaihdosta ei aiheudu sinulle erillisiä kustannuksia.
Saanko pitää vanhan energiamittarin?
Ei. Vanhat mittarit poistetaan käytöstä ja toimitetaan kierrätykseen.
Voinko itse seurata kulutustani mittarista?
Jos sinulla on pääsy energiamittarillesi, voit seurata siitä omaa kulutustasi. Kulutustietojasi voit seurata myös Wattis online-palvelun kautta.
Miten asunnon sähköt pitäisi katkaista kaukoluentaan siirtymisen jälkeen?
Voit katkaista sähköt asunnostasi kaukoluettavan mittarin kytkentäpainikkeesta tai irroittamalla ryhmäsulakkeet. On tärkeää, että mittarille jää sähköt päälle. Näin mittarin tiedonsiirtoyhteys energiayhtiön järjestelmiin säilyy ja lukemat voidaan kaukolukea. Sähkötöiden ajaksi sähköt on aina katkaistava poistamalla sulakkeet tai sulkemalla pääkytkin.
Voiko mittarin kytkentälaitteen painikkeesta katkaista sähköt sähkötöiden ajaksi?
Ei voi. Sähkötöiden ajaksi sähköt katkaistaan sähköturvallisuusmääräysten mukaisesti esimerkiksi sulakkeet poistamalla tai pääkytkimestä.
Voidaanko kulutustietojani käyttää väärin?
Ei voida. Kaukoluentajärjestelmä on tietoturvattu ja kulutustietoihin pääsevät käsiksi vain energiayhtiö ja asiakas itse.
Kuinka paljon kaukoluettava mittari kuluttaa sähköä?
Mittari kuluttaa sähköä noin 4-13 kilowattituntia vuodessa mittarista riippuen. Mittarin kuluttama sähkö ei kerrytä mittarin lukemaa.
Mitä voin tehdä pienentääkseni kulutustani?
Voit helposti vaikuttaa sähkönkulutukseesi sammuttamalla virran tarpeettomista sähkölaitteista ja varmistamalla, että laitteet eivät jää valmiustilaan. Valmiustila kuluttaa yllättävän paljon sähköä, siksi esimerkiksi kännykän laturi kannattaa irrottaa seinästä latauksen jälkeen ja televisio sammuttaa virtakytkimestä. Vialliset tai vanhat, paljon energiaa kuluttavat laitteet kannattaa korjauttaa tai vaihtaa uusiin. Jääkaapin keskilämpötilan tulee olla +5 ºC ja pakastimen -18 ºC ja ne tulee puhdistaa ja sulattaa säännöllisesti. Kiinnitä myös huomiota lämpimän veden kulutukseesi ja pese vain täysiä astian- ja pyykinpesukoneellisia. Kerromme mielellämme lisää mahdollisuuksista säästää energiaa. Lisää energiansäästövinkkejä löydät Motivan sivuilta.
Miksi mittarin kellonaika ja päiväys ovat väärin?
Jos kyseessä on kaksiaikainen mittari (yösähkö), asetetaan mittarin kello oikeaan aikaan asennuksen yhteydessä niin, että mittaus ja yökuormaohjaukset menisivät päälle ja pois oikeisiin kellonaikoihin. Yksiaikaisissa mittareissa (yleissähkö) kellonajan asetusta ei tehdä asennuksen yhteydessä, vaan mittarin kellonaika ja päiväys päivittyvät, kun mittari saa ensimmäisen kerran yhteyden järjestelmään. Riippuen olosuhteista tähän ensimmäiseen onnistuneeseen yhteyteen voi mennä päiviäkin, jona aikana mittarin väärä aika saattaa aiheuttaa ihmetystä.
Lukemien kumulatiivinen (kertyvä kulutus) rekisteröinti mittarilla tapahtuu normaalisti vaikka mittari ei olisikaan oikeassa ajassa.
Muutto
Milloin ja miten pitää ilmoittaa muutosta uuteen asuntoon?
Asukkaan pitää aina tehdä erillinen ilmoitus muutosta haluamalleen sähkönmyyjälle, koska tieto muutosta ei kulje postin tai maistraatin kautta. Muuttoilmoitus kannattaa tehdä heti kun tiedät muuttopäiväsi, mutta viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttopäivää. Samalla voit tehdä sähkösopimuksen halutusta muuttopäivästä eteenpäin. Näin varmistat, että muuttaessasi sähköt ovat kytkettynä ja vältyt ikäviltä yllätyksiltä. Muuttoilmoitusta ei voi tehdä takautuvasti.
Muuttoilmoituksen voit tehdä Wattis-palvelumme kautta tai soittamalla asiakaspalveluumme, puh. 05 683 5209. Samalla voit myös irtisanoa vanhan sopimuksesi.
Pitääkö minun irtisanoa vanha sähkösopimukseni?
Vanhan asunnon sähkösopimus tulee aina irtisanoa vähintään kaksi viikkoa ennen poismuuttopäivää. Näin varmistat, ettet joudu maksamaan uuden asukkaan sähkön käytöstä. Muuttoilmoitusta ei voi tehdä takautuvasti. Jos sinulla on kaukoluettava mittari tai et pääse itse lukemaan mittaria, huolehtii verkkoyhtiö mittarinluvusta. Voit myös itse ilmoittaa muuttopäiväsi mittarilukeman sähköyhtiöllesi.
Poismuutosta voit ilmoittaa muuttoilmoituslomakkeella, Wattis-palvelumme kautta tai soittamalla asiakaspalveluumme puh. 05 683 5209.
Sähköhyvitys
Kuka on oikeutettu sähköhyvitykseen?
Asiakas, jonka sähkönmyyntisopimuksen sähköenergian hinta ylittää 10 senttiä kilowattitunnilta, tai jolla on pörssihintaan perustuva sähkönmyyntisopimus ajalla 1.11.2022 – 31.1.2023. Tukea saa, jos sähköenergialaskun omavastuuosuus 90 euroa/kk ylittyy. Sähköhyvitystä ei makseta niiltä kuukausilta, joilta sen määrä olisi pienempi kuin 5 euroa.
Mistä sähköhyvitys koostuu?
Sähköhyvitys koostuu sähköenergian hinnasta ja kulutuksesta. Sähkönsiirto ei kuulu sähköhyvitykseen.
Sähköhyvityksen määrä on 50 % omavastuuosuuden ylittävältä osalta, kuitenkin enintään 700 euroa kuukaudessa. Pienin hyvitettävä summa on 5 euroa. Omavastuuosuus on 90 euroa kuukaudessa.
Voiko sähköhyvityksen saada rahana?
Sähköhyvityksen saa rahana vain, jos sähkösopimus on päättynyt etkä ole enää asiakkaamme.
Milloin ja miten sähköhyvitys toteutuu?
Ensimmäisen erän sähköhyvitykset näkyvät huhtikuun laskutuksessa ja loput toukokuun laskutuksessa. Toinen erä hyvitetään seuraavassa laskussa käytössä olevan laskutusrytmin mukaisesti. Jos sähköhyvitys on suurempi kuin sähköenergiasta laskutettava summa, siirtyy hyvittämättä jäänyt osuus seuraavaan laskuun.
Huhtikuun hyvityserät:
- Laskutus 12 kertaa vuodessa: 1. hyvitys
- Laskutus 2 kertaa vuodessa:1. hyvitys
Toukokuun hyvityserät:
- Laskutus 6 kertaa vuodessa: 1. hyvitys
- Laskutus 12 kertaa vuodessa: 2. hyvitys
Heinäkuun hyvityserät:
- Laskutus 6 kertaa vuodessa: 2. hyvitys
Mistä tietää, onko saanut sähköhyvityksen?
Sähköhyvitys näkyy eriteltynä sähkölaskussa.
Kuinka monessa erässä sähköhyvitys tehdään?
Sähköhyvitys tehdään kahdessa erässä:
Erä 1: (marraskuun kulutuksen perusteella laskutettu sähköenergia – omavastuuosuus 90 euroa) x 50 % + (joulukuun kulutuksen perusteella laskutettu sähköenergia – omavastuuosuus) x 50 %
Erä 2: 2 x (tammikuun kulutuksen perusteella laskutettu sähköenergia – omavastuuosuus 90 euroa) x 50 %
Miltä ajalta sähköhyvitys tulee?
Sähköhyvitys tulee vuoden 2022 marras- ja joulukuun ja vuoden 2023 tammikuun ajalta toteutuneesta sähköenergian hinnasta ja kulutuksesta. Laskennallisesti sähköhyvitys tulee neljää kuukautta vastaavalta ajalta, koska toisessa erässä huomioidaan kahdesti vuoden 2023 tammikuu.
Vaatiiko sähköhyvityksen saaminen toimenpiteitä asiakkaalta, jos sähköyhtiö ei ole vaihtunut?
Ei vaadi, mikäli olet pysynyt samalla sähköyhtiöllä ensimmäiseen tai toiseen erään kuuluvien tarkastelukuukausien aikana. Sähköhyvitykset menevät ennakkona nykyisille sopimuksille, mikä tulee näkymään automaattisesti toteutuvina vähennyksinä sähkölaskuissa. Tämä koskee myös tilannetta, jossa myyntisopimuksen numero on vaihtunut tai asiakkaalla on voimassa oleva sähkösopimus toisessa kohteessa.
Vaatiiko sähköhyvityksen saaminen toimenpiteitä, jos sähköyhtiö on vaihtunut?
Ilmoita tilinumerosi Ropo Capitalille vasta hyvityslaskun saatuasi, jos sähkösopimuksesi on päättynyt ulosmuuttoon tai myyjänvaihtoon, ja jos et ole enää asiakkaamme. Tällöin tilinumero tulee lähettää sähköpostitse, kirjeitse tai Ropo Onlinen kautta.
Omasta sähköntuotannosta
Mitä pientuotanto on?
Pientuotannolla tarkoitetaan enintään 100 kVA tehoista sähköntuotantolaitosta, jonka tuottama sähkö menee pääosin tuottajan omaan käyttöön.
Pientuotantolaitokset ovat yleensä aurinkopaneelijärjestelmiä, tuulivoimaloita tai pieniä biopolttolaitoksia. Lue lisää tästä linkistä.
Mitä tulee tehdä jos aikoo rakentaa oman pientuotantolaitoksen?
- Ota yhteys kunnan rakennusvalvontaan ja selvitä rakennus- ja toimenpideluvan tarve ennen laitteiston hankintaa
- Varmista sähköverkonhaltijalta jo ennen tuotantolaitoksen hankintaa, että laitos täyttää sähköverkon ja sähköturvallisuusmääräysten vaatimukset
- Jakeluverkonhaltija auttaa selvittämään mm. verkkoon liittämismahdollisuudet ja -kustannukset sekä suunnittelee ja toimittaa liittymän.
- Tee tuotannon siirtosopimus paikallisen jakeluverkonhaltijan kanssa.
- Ota yhteys valitsemaasi sähkönmyyjään ja tee sopimus ylijäämäsähkön myymisestä hyvissä ajoin ennen tuotantolaitoksen valmistumista.
- Ilman voimassa olevaa sopimusta ei ylijäämäsähköstä saa hyvitystä.
Kuinka sähkön mittaus toimii?
Liittymispisteessä on oltava tuntirekisteröivä kaukomittaus ja kaksisuuntainen mittari, joka mittaa erikseen verkkoon syötetyn ja verkosta otetun energian.
Paikalliselta jakeluverkonhaltijalta saa mittaustiedot laskutusta ja seurantaa varten.
Huomaa, että jakeluverkonhaltija laskuttaa sinulta sekä verkosta otetun että verkkoon syöttämäsi energian siirrosta, voimassa olevien hintojensa mukaisesti.
Miten, milloin ja mitä sähkön tuotannosta maksetaan?
Verkkoon syötetty energia hyvitetään laskulla.
Sähkön verkkoon annosta maksetaan tehdyn sopimuksen mukaan NordPool Spotin noteeraama Suomen hinta-alueen arvonlisäveroton tunneittainen spot-hinta.
Jos mikrotuottaja on alv-velvollinen, spot-hintaan lisätään alv 24 %.
Tässä todettu hinta on voimassa toistaiseksi. Imatran Seudun Sähkö Oy varaa mahdollisuuden muuttaa verkkoon annon hinnoittelua kuukauden ilmoitusajalla.
Aurinkosähkö
Mitä tulee ottaa huomioon aurinkopaneelien hankinnassa?
- Aurinkopaneelit asennetaan ensisijaisesti kiinteistön katolla, koska tämä on taloudellisesti kannattavin ja helpoin ratkaisu. Jos asennus katolle ei ole mahdollista, voidaan selvittää seinä- tai maa-asennuksen mahdollisuutta.
- Aurinkopaneelien asennus kiinteistön katolle ei yleensä vaadi erillisiä lupia. Lupakäytännöt kuitenkin vaihtelevat kunnasta riippuen ja muuttuvat ajoittain. Tämän vuoksi on hyvä varmistaa paikallisesta rakennusvalvonnasta voimassa oleva lupakäytäntö. Näin voi olla varma tarvitseeko asennuksesta tehdä esimerkiksi toimenpide ilmoitusta rakennusvalvontaan. Usein myös paikallinen aurinkovoimalatoimittaja on hyvin perillä voimassa olevista lupakäytännöistä, joten myös häneltä voi kysyä asiasta.
- Aurinkopaneelien maa- ja seinäasennus vaikuttavat alueen julkisivukuvaan, ja tämän vuoksi rakennusvalvonta usein vaatii näistä taajama-alueilla toimenpide ilmoituksen tai rakennusluvan.
- Aurinkopaneelien asennuspaikaksi tulee valita paikka, johon ei kohdistu merkittäviä varjostumia puista tai muista esteistä. Varjostumat voivat haitata merkittävästi aurinkopaneelien tuotantoa.
- Asennuspaikan katon kuntoon kannattaa kiinnittää huomiota, koska paneelit voivat olla katolla kymmeniä vuosia. Mikäli asennuspaikan katolle on kunnostustarvetta tiedossa lähitulevaisuudessa, kannattaa sen kunnostus tehdä ennen paneelien asentamista.
- Harjakatoilla oikein asennetut paneelit eivät juuri vaikuta katon kuormituskestävyyteen tai katolle talvella muodostuviin lumikuormiin. Näin ollen normaalikuntoisen harjakaton kuormituskestävyydestä ei yleensä tarvitse olla huolissaan. Suunniteltaessa aurinkopaneelien asennusta tasakatolle, tulee paneelien vaikutus katon kuormituskestävyyteen arvioida tarkemmin. Tähän apua voi kysyä paneelitoimittajalta.
- Aurinkovoimalaa hankittaessa tulee varmistaa aurinkovoimalan verkkoon liitettävyys ja hakea lupa aurinkovoimalan verkkoon kytkentään paikalliselta verkkoyhtiöltä. Ilmoituksen pientuotantolaitoksen sähköverkkoon kytkennästä verkkoyhtiölle tekee tyypillisesti aurinkopaneelien asentajayritys, joka toimittaa aurinkovoimalan käyttöönottopöytäkirjan ja muut lupaan tarvittavat dokumentit samalla verkkoyhtiölle. Kytkentäluvan hakeminen kannattaa sopia / varmistaa aurinkovoimalan toimittajan kanssa etukäteen.
Miten aurinkovoimalasta saa parhaan hyödyn ja kuinka iso voimala kannattaa hankkia?
– Aurinkovoimalasta saatavaan hyötyyn vaikuttaa eniten aurinkovoimalasta saatavan tuotannon määrä, sähkön hinta sekä oma sähkön käyttösi.
– Aurinkovoimalan tuotannosta saatavien rahallisten hyötyjen lisäksi aurinkovoimala tuottaa myös muita hyötyjä omistajalleen, joiden arvoa on usein vaikeampi mitata suoraan Euroissa. Aurinkovoimala nostaa kiinteistön arvoa kuten muutkin nykyaikaiset järjestelmät, jotka parantavat energiatehokkuutta ja laskevat asumisen kustannuksia. Aurinkovoimala voi toimia myös myyntivalttina kiinteistöä myytäessä. Lisäksi aurinkovoimala on ekologinen ja vastuullinen valinta. Aurinko on käytännössä ehtymätön ja päästötön uusiutuvan energian lähde, jonka hyödyntäminen auttaa säästämään rajallisia luonnon varoja.
– Kun aurinkovoimalan tuotantoa käytetään itse, pienentää se verkosta ostattavan energian määrä vastaavasti. Näin säästöä syntyy sähkölaskussa niin sähkön oston, siirron kuin niistä maksettavien verojen osalta.
– Jos aurinkovoimalasta tulee tuotantoa enemmän kuin itsellä on sähkön kulutusta, myydään ns. ylijäämätuotanto sähköverkkoon. Verkkoon myydystä energiasta saa hyvitystä energian myyntihinnan mukaan, mutta tällöin hyötyä ei synny siirtomaksujen ja verojen pienentymisen osalta (toisin kuin käytettäessä tuotanto itse).
– Yleensä hyöty aurinkovoimalan tuotannosta asiakkaalle on ollut suurin, jos tuotannon on pystynyt käyttämään itse. Viime aikoina sähkön hintavaihtelut markkinoilla ovat kuitenkin kasvaneet ja hintapiikit yleistyneet. Tämän seurauksena yli oman käytön menevän tuotannon myynti on ajoittain ollut asiakkaille jopa kannattavampaa kuin tuotannon käyttö omaan kulutukseen. Tällainen tilanne voi syntyä silloin, kun asiakas ostaa sähköä kiinteähintaisella sopimuksella (edulliseen hintaan) ja myy ylijäämätuotantoa verkkoon tunneittain (kalliiseen) muuttuvaan spot-hintaan.
– Perinteisesti aurinkovoimalat on mitoitettu niin, että tuotannosta suurin osa menee asiakkaan omaan käyttöön hyötyjen maksimoimiseksi. Viime aikoina verkkoon myydystä tuotannosta on saatu todella hyvää tuottoa korkeiden sähkön spot-hintojen vuoksi, ja näin ollen aurinkovoimalan mitoittaminen mahdollisimman suureksi on tuottanut asiakkaille parhaan hyödyn.
– Yksiselitteistä vastausta siihen miten suuri aurinkovoimala kannattaa hankkia itselle ei ole, koska se riippuu pitkälti sähkön hintakehityksestä tulevaisuudessa. Tätä kukaan ei taas pysty varmuudella ennustamaan. Samasta syystä myöskään tarkkaa takaisinmaksuaikaa aurinkovoimalalle ei voi sanoa, koska sähkön hintojen kehittymistä tulevaisuudella ei varmuudella voi tietää. Toki hyviä arvioita aurinkovoimalan hankinnan kannattavuudesta voi tehdä pohjautuen esim. aiempiin toteutuneisiin sähkön hintoihin.
– Yleisesti ottaen aurinkovoimala kannattaa mitoittaa sen mukaan, mikä on oma sähkön kulutuksesi. Kun suurin osa tuottamastasi energiasta menee omaan käyttöön, aurinkovoimalainvestoinnista saa hyvää ja varmaa tuottoa. Lisätuottoa voit saada ajoittamalla mahdollisuuksien mukaan omaa sähkönkäyttöä niihin ajanhetkiin, kun sähkö on halpaa ja aurinkovoimalasta tulee eniten tuotantoa. Lisäksi huomiota kannattaa kiinnittää aurinkovoimalatoteutuksen huolelliseen suunnitteluun, jotta tuotantoa saadaan mahdollisimman paljon voimalasta (esimerkiksi varjostukset eivät leikkaa tuotantoa). Mikäli uskot sähkön hintojen pysyvän korkeina tulevaisuudessa, tai haluat tuottaa mahdollisimman paljon ekologisesti sähköä, kannattaa hankkia mahdollisimman suuri aurinkovoimala. Aurinkovoimalan toimittaja auttaa sinua omiin tarpeisiisi parhaan mahdollisimman aurinkovoimalatoteutuksen suunnittelussa.
Aurinkovoimalan komponentit
Aurinkovoimalan keskeisimmät komponentit ovat paneelit, invertteri(t) ja kattokiinnitysjärjestelmä. Eri valmistajien ja tuotemallien välillä on luonnollisesti eroja. Paras tapa varmistua hankittavan tuotteen laatu on yleensä suosia suurien valmistajien yleisesti käytettyjä komponentteja. Tällöin komponenttien valmistus on pitkälle automatisoitua, tuotteiden laatu tasaista ja ja valmistusprosessi tarkoin valvottu. Aurinkovoimalaa hankittaessa ei kannata säästää komponenttien tai toteutuksen laadussa. Huono suunnittelu, toteutus tai huonolaatuisen komponentin hajoaminen tulee pitkässä juoksussa maksamaan helposti enemmän niistä aiheutuvien mahdollisten korjauskustannusten tai tuotannon menetysten takia, kuin mitä pieni lisäinvestointi laatuun maksaisi. Asiantunteva aurinkovoimalatoimittaja auttaa sinua laadukkaiden tuotteiden valinnassa.
Aurinkopaneeliteknologiat ovat kehittyneet nopeasti viime vuosina. Tämän ansiosta paneeleiden tuotantotehot ovat nousseet merkittävästi. Tämän vuoksi kannatta suosia suhteellisen uusia ja käytössä yleisesti olevia paneeliteknologioita, jotka on todettu käytännössä laadukkaiksi, kustannustehokkaiksi ja luotettaviksi. Nykyisin yleisemmin käytettyjä paneeleiden kahdesta päätyypistä ovat yksikiteisestä piistä valmistetut yksikide (mono) aurinkopaneelit. Yksikidepaneelit ovat monikiteisestä piistä valmistettuja monikide (poly) aurinkopaneeleita tehokkaampia, jonka ansiosta samalla paneelimäärällä yksikidepaneeleita saadaan tuotettua enemmän sähköä.
Paneelien valmistuksessa käytettään lukuisia eri teknologioita. Esimerkiksi PERC ja half-cell teknologioita käytetään parantamaan paneelien kykyä hyödyntää niihin kohdistuvaa auringonsäteilyä ja sietää paremmin varjostuksia. Eri paneeliteknologioiden yksityiskohtia ja eroja on usein vaikea helposti kuvata tai selittää niiden monimutkaisuuden vuoksi. Tämän takia oikean paneelityypin valinnassa kannattaa kääntyä luotettavan ja osaavan aurinkovoimalatoimittajan puoleen, joka osaa suositella sinulle parasta ratkaisua.
Kattokiinnitysjärjestelmän valinnassa puolestaan kannattaa kiinnittää huomiota sen soveltuvuuteen kyseiselle kattotyypille ja kestävyyttä Suomen (talven lumisissa) olosuhteissa. Tässäkin asiassa kannattaa tukeutuva asiantuntevaan aurinkovoimalatoimittajaan, joka osaa valita sinun kiinteistöösi parhaiten soveltuvan kattokiinnitysratkaisun.
Aurinkovoimalan käyttö, huolto ja turvallisuus
- Aurinkovoimalan käyttö ja huolto on helppoa, eikä vaadi mitään erityisosaamista tai toimia.
- Aurinkovoimala alkaa tuottamaan automaattisesti, kun auringon valoa kohdistuu riittävästi paneeleille. Näin ollen aurinkovoimala käyttö hoituu käytännössä ilman että sinun tarvitsee tehdä mitään.
- Halutessasi voit seurata aurinkovoimalan toimintaa, eli tuotannon määrää, aurinkovoimalan invertterin näytöltä tai etänä mobiilisovelluksen kautta. Näin voit varmistaa, että voimala tuottaa toivotusti energiaa. Esimerkiksi keväällä on hyvä varmistaa invertterin näytöltä tai mobiilisovelluksesta, että tuotantoa alkaa tulla lumien sulettua ja auringon noustessa korkeammalle. Joskus aurinkovoimalan invertteri voi talven pitkän valmiustilassa olon jälkeen vaatia uudelleen käynnistyksen. Tämä on kuitenkin varsin harvinaista.
- Aurinkovoimala ei vaadi jatkuvaa huoltoa tai ylläpitoa. Aurinkovoimala asennetaan kuitenkin osaksi kiinteistöäsi, ja näin ollen siihen kannattaa tehdä ajoittain vähintään silmämääräinen tarkastus, aivan kuten mihin tahansa muuhunkin kiinteistön osaan.
- Esimerkiksi pitkän talven jälkeen keväällä on hyvä tarkastaa (vähintään silmämääräisesti), että talven lumikuormat eivät ole aiheuttaneet paneelien tai niiden kiinnitysten liikkumista, irtoamista tai muita vaurioita. Samalla kannattaa tarkastaa katon kunto, esimerkiksi mahdollisten alkavien vesivuotojen tms. varalta (tämä kannattaa tehdä vaikka aurinkopaneeleita ei olisikaan).
- Aurinkopaneelit eivät lähtökohtaisesti vaadi puhdistusta. Aurinkopaneelien pinta on kova ja liukas, joten sade huuhtelee paneeleille mahdollisesti tulevat pölyt ja irtoroskat. Mikäli paneeleihin jää tiukempaa likaa, esimerkiksi linnun ulosteita, voi ne pestä vettä ja pehmeää harjaa käyttäen. Kovia harjoja tai muita paneeleita mahdollisesti naarmuttavia välineitä tai liuotinpesuaineita ei saa käyttää paneelien puhdistukseen.
- Lunta ei ole tarvetta puhdistaa paneelien päältä. Keväällä lumet sulavat tai tippuvat yhtenäisesti asennetun paneelikentän päältä vastaavasti kuin katolta. Lisäksi paneeleiden putsauksesta keväällä saatu hyöty on pieni, koska aurinko paistaa silloin vielä matalalta ja tuotanto on joka tapauksessa verrattain pientä. Lumien puhdistus paneelien päältä on tarpeen lähtökohtaisesti ainoastaan silloin kun lunta on kertynyt katolle niin paljon, että lumia on tarpeen pudottaa katon kestävyyden varmistamiseksi. Tällöin lumien pudotus tulee tehdä varoen. Lunta ei tule poistaa aivan paneeleiden pintaa myöten naarmuuntumisien tai muiden puhdistuksesta mahdollisesti syntyvien vaurioiden välttämiseksi. Paneeleiden päällä ei myöskään saa kävellä.
- Asianmukaisesti suunniteltu ja toteutettu aurinkovoimala on turvallinen. Kuten kaikissa sähköjärjestelmissä ja laitteissa, myös aurinkovoimalassa kulkee virtaa. Asetusten ja määräysten mukaan suunniteltu ja toteutettu aurinkovoimala on kuitenkin turvallinen, ja mahdollisten vikojen aiheuttamat sähkö- ja paloturvallisuus riskit ovat hyvin pieniä. Aurinkovoimala kytketään sulakkeiden perään ja se sisältää, maadoitukset, turvakytkimet sekä elektroniikkaa (invertteri), jotka vikatilanteessa kytkevät aurinkovoimalan pois päältä ja auttavat suojautumaan mahdollisilta sähkö- ja paloturvallisuusriskeiltä. Aurinkovoimala voidaan liittää myös kiinteistön (kotivakuutuksen) piiriin, jolloin aurinkovoimalaan liittyvät viat ja riskit ovat vakuutuksen piirissä.
Keneltä aurinkovoimalan kannattaa hankkia
- Aurinkovoimaloita toimittavat lukuiset eri yritykset. Aurinkovoimaloita myydään niin avaimet käteen kokonaistoimituksena (valmiiksi asennettuna ja käytötön otettuna), kuin myös pelkkänä tavaratoimituksena. Aurinkovoimalan asennukseen tulee aina käyttää toimijaa, jolla on tähän tarvittava osaaminen ja pätevyydet mm. tarvittavien sähkötöiden osalta.
- Aurinkovoimalan toimittajaan ja toimituksen sisältöön kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, koska parhaan hyödyn saat hyvin suunnitellusta ja laadukkaasti toteutetusta aurinkovoimalasta. Kannattaa siis valita toimittaja, jolla on pitkä kokemus aurinkovoimalatoteutuksista.
- Toimittajan luotettavuuteen kannattaa kiinnittää huomiota myös sen takia, että toimittaja vastaa ensisijaisesti aurinkovoimalan takuista. Takuut vaihtelevat käytetyistä komponenteista riippuen, mutta voivat olla esimerkiksi paneeleiden ja kattokiinnitysjärjestelmän osalta jopa kymmeniä vuosia. Näin ollen kannattaa valita toimittaja, joka on todennäköisesti vastaamasta takuista vielä vuosienkin kuluttua. Muutoin takuuasioita voi itse joutua selvittämään suoraan maahantuojan tai valmistajan kanssa, mikä voi olla asiakkaalle vaikeaa.
- Me Imatran Seudun Sähköllä panostamme asiakkaiden aurinkopaneelitoimituksissa toimitusten luotettavuuteen. Hankkimalla paneelit kauttamme varmistut siitä, että aurinkovoimalatoimitus suunnitellaan ja toteutetaan ammattitaidolla ja luotettavien kumppaneiden toimesta. Tämä takaa pitkässä juoksussa aurinkovoimalainvestoinnille parhaan kannattavuuden.
Sähkön käyttö
Miten kova pakkastalvi näkyy sähkölaskussa?
Etäluettavissa kohteissa käytetty sähkö näkyy sähkölaskussa reaaliajassa. Kovalla pakkasella sähköllä lämpiävissä kohteissa tulee sähkölaskukin olemaan suurempi kuin leudolla säällä.
Arviolaskutuksen piirissä olevissa kohteissa määräytyy kulutusennuste edellisen vuoden toteutuneen kulutuksen mukaan. Pakkastalvena sähköä voi mennä edellisvuotta enemmän. Kulutusarviota voi muuttaa ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun. Muuten laskutus tasataan mittarinlukemisen jälkeen.
Minulla on tosi vähän sähköä käyttäviä laitteita ja silti kulutusennuste on suuri, mistä se voi johtua?
ISS:n asiakkaista kaikki ovat kaukoluennan piirissä. Kaukoluettavien kohteiden laskutus perustuu todelliseen mitattuun sähkön käyttöön, joten sähkönkulutuksen pieneminen vaikuttaa laskun suuruuteen välittömästi. Kulutusennuste taas päivittyy pienellä viiveellä toteutuneen kulutuksen perusteella.
Sähkösopimukset
Mistä voin kysyä sähkönhinnoista ja pyytää tarjouksia?
Tarjoamme monipuolisen kattauksen sähkötuotteita, joista varmasti löytyy jokaiselle sopiva vaihtoehto. Verkkokaupassamme hintalaskuri laskee sinulle edullisimman sähkösopimuksen. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme puh. 05 6835 209 tai pyytää tarjousta sähköpostitse osoitteesta asiakaspalvelu@issoy.fi (kuluttaja-asiakkaat) tai yritysmyynti@issoy.fi (yritysasiakkaat).
Kuinka voin kilpailuttaa sähkösopimukseni?
Voit kilpailuttaa sähkönmyynnin joko pyytämällä tarjouksia eri sähkönmyyjiltä tai vertailemalla hintoja esimerkiksi Energiamarkkinaviraston www.sahkonhinta.fi –sivustolla. Sähkön siirtopalvelua ei voi kilpailuttaa.
Uusi myyjä hoitaa vanhan sopimuksen irtisanomisen sekä sopii verkkopalveluyhtiön kanssa mittarin luennasta. Myyjän vaihto on maksutonta. kerran vuodessa.
Huomioithan, että määräaikainen sopimus estää myyjän vaihdon kesken sopimuskauden. Sopimuksen voimassaolon voit tarkastaa sopimusvahvistuksesta tai tiedustella myyntiyhtiösi asiakaspalvelusta.
Mitä eroa on toistaiseksi voimassa olevalla ja määräaikaisella sopimuksella?
Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen voi irtisanoa kahden viikon irtisanomisajalla. Hinnan- ja sopimusehtojen muutoksista tulee ilmoittaa kuluttaja-asiakkaille kuukautta ja muille asiakkaille vähintään kahta viikkoa ennen niiden voimaantuloa. Jos muutoksen perusteena on lainsäädännön muuttuminen tai viranomaisen päätös, tulevat muutokset voimaan siitä päivästä lukien kun laki tai päätös on tullut voimaan (esimerkiksi muutokset arvonlisäveroprosentissa).
Määräaikainen sopimus sitoo molempia sopijapuolia koko sopimuksessa määritellyn määräajan. Määräaikaisen tuotteen hinnat ovat kiinteät koko sopimuskauden mikäli sähköön kohdistuviin veroihin ja viranomaismaksuihin ei tule muutoksia.
Voinko kilpailuttaa sähkön siirron?
Sähkön siirtoa ei voi kilpailuttaa vaan se on ostettava aina paikalliselta sähkönsiirtoyhtiöltä eli jakeluverkonhaltijalta.
Ajantasa pörssisähkösopimus
Mikä on pörssisähkösopimus?
Pörssisähkösopimus on markkinahintainen sopimus, jossa hinta määräytyy sähkön pörssihinnan mukaan ja joka tunnille on eri hintansa.
Miten lasku muodostuu pörssisähkösopimuksella?
Asiakkaan laskutus ajantasa pörssisähkö-tuotteessa muodostuu kiinteästä perusmaksusta, sekä tunneittain muuttuvasta energia maksusta (snt/kWh), joka määräytyy kyseisen tunnin sähkön hinnan ja asiakkaan kulutuksen mukaan.
Veloitus kullakin tunnilla käytetystä energiasta (energiamaksu) saadaan lisäämällä kyseisen tunnin spothintaan myyjän marginaali ja kertomalla se sähkön kulutuksella:
Energiamaksu tunnilla t = (tunnin t spot hinta + myyjän marginaali) x tunnin t sähkön kulutus
Laskun kokonaissumma laskutuskaudelta (esim. kuukausi) saadaan laskelmalla yhteen laskutuskauden jokaisen tunnin energiamaksut ja lisäämällä saatuun summaan kiinteä perusmaksu.
Mistä voin seurata pörssihintoja?
Sähköpörssin hintoja voit seurata verkkosivuiltamme tai kantaverkkoyhtiö Fingridin Tuntihinta-kännykkäsovelluksesta, jonka voit ladata sovelluskaupasta (Googlella Google play ja Applella App Store).
Viralliset sähkön tuntihinnat löytyvät myös Nord Pool -verkkosivuilta.
Milloin sähkö on edullisinta?
Sähkön spot-hinnat vaihtelevat paljon eri tuntien välillä. Keskimäärin spot-hinnat ovat yöllä merkittävästi halvempia kuin päivällä.
Sähkön käyttöä kannattaa välttää aamu- ja iltapäivän kalleimmilla tunneilla klo 6–10 ja 15–19 välillä ja pyrkiä painottamaan käyttöä yön halvemmille tunneille klo 22–06 välillä.
Erityisen halpaa sähkö on yleisimmin yöllä klo 00–04 välillä.
Sähköpörssin hintoja voit seurata verkkosivuiltamme
Kulutusvaikutus
Mitä kulutusvaikutus tarkoittaa?
Kulutusvaikutus muodostuu oman tuntikohtaisen sähkönkulutuksesi ja pörssisähkön kuukauden keskiarvon hintojen vertailusta. Kulutusvaikutus tarkoittaa sitä, että sähkölaskusi loppusummaan tulee joko vähennystä tai lisämaksua sähkönkäyttösi ajoituksen perusteella. Kulutusvaikutus vaihtelee kuukausittain, yleisesti +/- 5 snt/kWh välillä.
Miten kulutusvaikutus lasketaan?
Kulutusvaikutus lasketaan vähentämällä pörssisähkön hinnasta (snt/kWh) kuukauden pörssisähkön painottamaton keskihinta (snt/kWh).
Laskutuskuukauden kulutusvaikutus lasketaan (X-Y) / E = snt/kWh:
X = tuntikohtaisten sähköenergian kulutuksien (kWh) ja tuntikohtaisten pörssisähkön hintojen (snt/kWh) tulojen summa
Y = Kuukauden sähköenergian kulutus (kWh) x pörssisähkön painottamaton kuukausikeskiarvo (snt/kWh)
E = Kuukauden sähköenergian kulutus (kWh)
Voinko vaikuttaa kulutusvaikutukseen?
Voit omalla sähkönkäytölläsi vaikuttaa sähkösopimuksen energian hintaan kohdistamalla kulutusta vuorokauden halvimmille tunneille. Kulutusvaikutus laskee hintaa, jos sähkönkäyttö ajoittuu tunneille, jolloin pörssisähkön hinta on matalampi kuin pörssisähkön laskutuskuukauden keskihinta. Vastaavasti kulutusvaikutus nostaa hintaa, jos sähkönkäyttö ajoittuu tunneille, jolloin pörssisähkön hinta on korkeampi kuin pörssisähkön laskutuskuukauden keskihinta.
Sähköpula ja siihen varautuminen
Mitä sähköpula tarkoittaa?
- Sähkön tuotannon ja kulutuksen on oltava tasapainossa joka hetki. Sähköpula tulee, jos
sähköä käytetään enemmän kuin sitä tuotetaan tai tuodaan. Tällöin sähkön kulutusta
joudutaan rajoittamaan, jotta sähköjärjestelmä ei kaadu. Kantaverkkoyhtiö Fingrid
vastaa Suomen sähköjärjestelmän tasapainosta.
- Jos sähköpulatilanteessa muut keinot eivät enää riitä, sähköt joudutaan katkaisemaan
alueellisesti, jotta saadaan varmistettua sähköjärjestelmän toiminta. Jos koko Suomen
sähköjärjestelmä kaatuisi, sähköjen palauttaminen veisi useita tunteja tai
kauemminkin, jona aikana koko yhteiskunta olisi ilman sähköä. Lyhyet, kiertävät ja
suunnitellut sähkökatkot ovat viimeinen keino estää tämä sähköpulatilanteessa.
- Sähköpula päättyy, kun sähkön tuotanto ja tuonti riittävät jälleen kattamaan sähkön kulutuksen. Kantaverkkoyhtiö Fingrid ilmoittaa sähköpulatilanteen päättymisestä. Sähköpulatilanne voi toistua, jolloin Fingrid ryhtyy toteuttamaan uudelleen sähköpulaohjeita.
Miten todennäköinen sähköpula on?
- Sähköpulatilanne voi syntyä usealla eri tavalla, kuten pitkäkestoisen kylmän
pakkasjakson, voimalaitoksen tai sähkön siirtoyhteyden vikaantumisen tai näiden
yhdistelmän seurauksena.
- Sähköpula ajoittuu todennäköisimmin kovimpiin kulutuspiikkeihin. Sähköntarve on
yleensä suurimmillaan arkisin aamulla kello 8–10 ja uudelleen alkuillasta tavallisimmin
kello 16-17 ja uudelleen 19-20 välillä. Sähköpulan riskiä laskee leuto ja tuulinen talvi
sekä sähkön käytön väheneminen teollisuudessa ja kotitalouksissa.
Mitä sähköpulatilanteessa tapahtuu?
Sähköpulan sattuessa tilanne on ammattilaisten hallinnassa. Mahdollisiin sähkönjakelun rajoituksiin on varauduttu ennakkoon. Fingridillä sekä paikallisilla sähköverkkoyhtiöillä on mahdollista sähköpulaa varten suunnitelmat sekä valmistellut ja harjoitellut toimenpiteet.
Sähköpulan aikaiset irtikytkentäsuunnitelmat on tehty ennakkoon, jotta kriittisemmät kohteet, kuten sairaalat, eivät joudu irtikytkennän kohteeksi.
Fingrid antaa paikallisille sähköverkkoyhtiöille tiedon irti kytkettävän tehon määrästä. Paikallinen sähköverkkoyhtiö toteuttaa tämän jälkeen sähkönjakelun irtikytkennän kiertävinä katkoina omalla vastuualueellaan.
Yksittäisen sähkökatkon pituus on noin kaksi tuntia. Katkoja voidaan joutua tekemään samalle alueella useammin kuin kerran, mutta kahden sähkökatkon välissä on aina useampi tunti aikaa.
Katkojen toteuttaminen aloitetaan Fingridin pyynnöstä ja katkoja jatketaan siihen asti, kunnes Fingrid ilmoittaa sähköpulatilanteen päättyneen.
Millaiset kohteet rajataan sähkökatkojen ulkopuolelle?
Katkojen ulkopuolelle rajataan yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittiset toiminnot kuten sairaalat.
On mahdollista, että joitakin kriittisiä sähkönkäyttäjiä voi joutua irtikytkennän kohteiksi, sillä sähkökatkot joudutaan toteuttamaan laajoina ryhminä, joissa katkaistavia kiinteistöjä ei ole mahdollista valita yksilöllisesti. Lisäksi jos sähköpula kesto on ajallisesti pitkä tai rajoituksen määrä on suuri voi tulla tarve laajentaa katkojen kohteeksi joutuvaa asiakasmäärää.
Osa kriittisistä toimijoista on varautunut omilla varavoimakoneilla, jotka käynnistyvät, jos sähköä ei ole saatavilla sähköverkosta.
Miten varaudun sähkökatkoihin ennakolta? Mitö minun pitää tehdä ennen katkoa?
Mieti jo etukäteen, miten toimit, jos sähköt olisivat poikki kahden tunnin ajan.
Kun sähköpulan riski on tiedossa, siitä uutisoidaan ja tiedotetaan laajasti. Työ- ja elinkeinoministeriö julkaisee tiedotteen Fingridin ilmoittaessa kiristyneestä tehotilanteesta. Myös Fingrid, paikalliset sähköverkkoyhtiöt ja media tiedottavat sähköpulasta ja toimintaohjeista. Seuraa uutisia sekä kantaverkkoyhtiö Fingridin ja paikallisen sähköverkkoyhtiön viestintää ja sosiaalisen median kanavia.
Sähköt voivat katketa myös muista syistä kuin sähköpulasta johtuen, esimerkiksi myrskyjen tai laitevikojen vuoksi. Tällaisissa tilanteissa sähkökatkot voivat olla huomattavasti pidempiä kuin sähköpulan aikana mahdollisesti toteutettavat sähkökatkot.
Varaa ja ylläpidä kotivaraa, jossa on ruokaa ja juotavaa. Yleisen ohjeen mukaan jokaisessa kodissa pitäisi olla valmius selvitä itsenäisesti häiriötilanteen sattuessa ainakin 72 tuntia. Ohjeita varautumiseen saat mm. 72 tuntia -sivustolta: https://72tuntia.fi/
Pidä puhelimesi ja muut tietotekniset laitteesi ladattuina ja hanki muutamia varavirtalähteitä.
Pysy rauhallisena, tilanne on ammattilaisten hallinnassa ja toiminta on suunniteltu ja harjoiteltu ennakkoon.
Kuka kertoo minulle, milloin sähköt katkotaan? Kuinka aikaisin saan tietää katkosta?
Kun sähköpulan riski on tiedossa, siitä uutisoidaan ja tiedotetaan laajasti. Mahdolliset sähkönjakelun rajoitukset tehdään hallitusti ja niistä viestitään mahdollisuuksien mukaan ennakkoon, ellei kyse ole akuutista viasta.
Sähköpulan vaatimista sähkökatkoista ei ole aina mahdollisuutta tiedottaa ennakkoon, mutta siihen pyritään.
Saat sähköverkkoyhtiöltäsi tiedon katkosta viimeistään katkon alkaessa verkkoyhtiön omien viestintäkanavien kautta. Useimmilla verkkoyhtiöillä on käytössä tekstiviestipalvelu, josta voidaan lähettää viesti niille asiakkaille, joiden puhelinnumero on verkkoyhtiön käytössä.
Mitä minun pitää tehdä katkon aikana?
Pysy rauhallisena, tilanne on ammattilaisten hallinnassa.
Sammuta päälle jääneet sähkölaitteet, kuten liesi, kahvinkeitin ja sauna. Voit jättää
esimerkiksi yhteen huoneeseen valot päälle, niin tiedät milloin sähköt palaavat.
Vältä jääkaapin ja pakastimen avaamista, etteivät elintarvikkeet ala lämmetä.
Vältä ikkunoiden ja ulko-ovien aukipitämistä, ettei asunto ala kylmetä.
Sähköverkkoyhtiöön ei tarvitse olla yhteydessä sähköpulaan liittyvissä sähkökatkoissa. Sähköverkkoyhtiö tiedottaa asiakkaita tilanteesta mm. häiriökarttapalvelun ja erillisten tiedotteiden kautta sekä asiakkaille tehtävällä suoralla viestinnällä.
Mitä minun pitää tehdä katkon jälkeen?
Älä kytke kaikkia sähkölaitteita päälle heti sähköjen palattua. Sähköpulatilanne voi olla edelleen käynnissä, ja sähkökatkoja kierrätetään muilla sähkönkäyttäjillä. Sähkön säästäminen on muutenkin kannatettavaa.
Tarkista sähkölaitteet, ettei esimerkiksi liesi tai sauna jäänyt sähkökatkon alkaessa päälle.
Sähkökatkon aikana ja sen jälkeen on hyvä olla varovainen, kun laskee lämmintä vettä hanasta tai suihkusta. Katkon vuoksi veden lämpötila voi vaihdella ja hanoista voi tulla myös poikkeuksellisen kuumaa vettä.
Mitä jos en ole kotona sähkökatkon aikana enkä voi tarkistaa sähkölaitteita katkon jälkeen?
- Aina kun poistuu kotoa pidemmäksi ajaksi, on koti hyvä jättää sellaiseen kuntoon, ettei lyhyestä sähkökatkosta ole haittaa. Sähköt voivat katketa myös muista syistä kuin sähköpulasta johtuen, esimerkiksi myrskyjen tai laitevikojen vuoksi.
Kuka korvaa, jos katko aiheuttaa minulle vahinkoja?
Sähköpulan vuoksi tehtävistä katkoista ei makseta korvauksia, sillä kyse ei ole sähkömarkkinalain mukaisesta virheestä sähkönjakelussa.
Sähköpulan vuoksi toteutettavien kiertävien sähkökatkojen ei lähtökohtaisesti tulisi aiheuttaa suoria vahinkoja, kuten rikkoa laitteita tai johtaa elintarvikkeiden pilaantumiseen. Kaikkien sähkönkäyttäjien tulee joka tapauksessa olla varautunut sähkökatkoihin esimerkiksi myrskyjen seurauksena.
Sähköjen katkeaminen ja päälle kytkeminen ei saisi rikkoa esimerkiksi sähkölaitteita, vaan sähkölaitteet on suunniteltava siten, että ne kestävät sähkökatkon.
Lyhyen, muutaman tunnin sähkökatkon aikana jääkaappi ei ehdi lämmetä eikä pakastin ala sulaa, kunhan niiden ovia ei availe tarpeettomasti.
Sähkökatkojen aiheuttamista niin kutsutuista välillisistä vahingoista, kuten ansionmenetyksestä töiden keskeytyessä, ei pääsääntöisesti makseta vahingonkorvauksia.
Mitä jos putket jäätyvät tai pakastin sulaa?
Sähköpulassa sähkökatko kestää kerrallaan noin kaksi tuntia, jonka jälkeen sähköt palautetaan keskeytysten jatkuessa muualla, siihen asti, kunnes sähköpulatilanne on ohi. Toimintatavalla pyritään estämään kiinteistöjen liiallinen jäähtyminen ja vaurioiden syntyminen (esim. putkien jäätyminen). Myöskään pakastin ei kahdessa tunnissa ala sulaa, ellei sen ovea availe tarpeettomasti.
Kaupungin kattavassa kaukolämpöverkossa pyritään pitämään vesi liikkeellä kaikissa tilanteissa, jolloin vesi kiertää kaikkialla putkistossa eikä jäähtymistä tai jäätymistä pääsisi tapahtumaan.
Saako katkosta muita korvauksia?
- Sähkömarkkinalain perusteella asiakkaalla on oikeus vahingonkorvauksiin, jos sähkönjakelussa on virhe. Sähköpulatilanteeseen perustuvissa sähkökatkoissa kyse ei ole sähkönjakelussa olevasta virheestä, koska sähkökatko johtuu paikallisen sähköverkkoyhtiön vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolisesta syystä.
Verkkopalvelut
Katuvalot ovat pimeänä, minne ilmoitan?
Imatran kaupunki omistaa katuvalot ja hallinnoi niitä. Näin ollen sammuneista katuvaloista tulee ilmoittaa Imatran kaupungille. Kaupunki tilaa tarvittaessa huoltotyöt Imatran Seudun Sähkönsiirrolta ja korjaukset suoritetaan pääasiallisesti virka-aikana.
Akuuteista vika- ja vaaratilanteista voi soittaa Imatran Seudun Sähkönsiirto Oy:n vikapäivystykseen numeroon 050 344 1241. Katuvaloihin ei suoriteta korjaustoimia päivystysaikana muutoin kuin pakottavissa tapauksissa.
Miksi sähkölaitoksen vikapäivystysnumero ei vastaa tai on varattu koko ajan, eikä siihen pääse läpi?
Jakeluverkossa voi olla vika laajalla alueella ja useat soittajat ovat ruuhkauttaneet vikapäivystyksen. Jos huomaa, että isompi alue (esim. naapurit tai koko kylä) on myös sähköttömänä, silloin tieto sähkökatkosta on tullut jo sähköyhtiölle automaattisen hälytysjärjestelmän ansiosta. Asian voi tarkistaa myös häiriökartasta. Jos vika löytyy kartasta, tieto sähkökatkosta on jo meillä. Tällöin voi rauhassa odotella sähköjen takaisin palautumista.
Kuinka kauan sähkökatko kestää?
Sähkökatkon kestosta on mahdotonta antaa arviota ennen kuin vika on löydetty. Kun vikapaikka saadaan eristettyä ja rajattua, voidaan sähkö palauttaa yleensä kaikkialle muualle kuin vikapaikan välittömään läheisyyteen. Kun vika on saatu rajattua ja korjaustoimet määriteltyä, tämän jälkeen on mahdollista antaa jonkinlainen arvio sähkökatkon kestosta.
Mistä johtuvat lyhyet sähkökatkot?
Lyhyt, muutaman sekunnin tai minuutin mittainen sähkökatko on usein sähköverkon oma varotoimenpide, jolla estetään pitemmän katkon syntyminen. Ne aiheutuvat oksan, eläimen tai ukkosen aiheuttamasta ohimenevästä viasta, jonka takia sähköt ensin katkeavat ja kytkeytyvät sitten automaattisesti uudelleen. Tällaisissa tapauksissa ei ole tarvetta soittaa vikanumeroon.
Pitäisi kaataa pihapuu, mutta johdot ovat esteenä, kaadatteko puun?
Voit tilata puunkaatoapua avuksesi teknisestä asiakaspalvelusta. Puun kaatamisesta, tarvittavista luvista ja jälkikäsittelystä huolehtii tontin omistaja. Lisätietoja löydät täältä.
Wattis-palvelusta
Mitä asioita voin hoitaa Wattiksessa?
Wattiksessa voit hoitaa sähköasioitasi kellon ympäri. Palvelussa voit:
- Katsoa sopimustietojasi
- Tehdä sähkösopimuksen
- Selata sähkölaskuja
- Seurata sähkönkulutustasi
- Muuttaa yhteystietojasi
- Ilmoittaa pois muutostasi
- Antaa palautetta
Ässä ja Bonus
Paikallinen bonusyhteistyö Imatran Seudun Sähkön ja Etelä-Karjalan Osuuskaupan välillä päättyy ja uusien Bonusta kerryttävien sähkösopimusten myyminen on päättynyt
Imatran Seudun Sähkö Oy ja Etelä-Karjalan Osuuskauppa ovat sopineet paikallisesta bonusyhteistyön päättymisestä energiakriisin aiheuttaman muuttuneen markkinatilanteen vuoksi. Bonusta kerryttävien uusien määräaikaisten Ässä vesisähkö-, Ässä Markkinahintojen seuraaja- ja Ässäpaketti- sähkösopimusten myynti asiakasomistajille on päättynyt 23.9.2022.
Määräaikaiset Ässä vesisähkö -sopimukset
- Nykyisistä Ässä vesisähkö -sopimuksista, jotka on solmittu Imatran Seudun Sähkön kanssa 23.9.2022 mennessä, maksetaan asiakasomistajille Bonusta määräaikaisuuden loppuun asti.
Toistaiseksi voimassa olevat Ässä Markkinahintojen seuraaja-, Ässäpaketti- ja Huoleton -sähkösopimukset.
- Nykyisistä toistaiseksi voimassa olevista Ässä Markkinahintojen seuraaja-, Ässäpaketti- ja Huoleton- sähkösopimuksista maksetaan Bonusta 31.3.2023 saakka, edellyttäen, että asiakas ei irtisano sähkösopimustaan. Tämän jälkeen kyseiset sähkösopimukset pysyvät voimassa, mutta niistä ei makseta Bonusta. Ässä Markkinahintojen seuraaja- ja Ässäpaketti- sähkösopimusten tuotenimi vaihtuu siten, että nimi ei enää viittaa Bonuksen kertymiseen. Bonuksen maksamisen päättyminen ei vaikuta voimassa olevien sähkösopimusten hintaan tai hinnanmääräytymisperusteisiin.
Bonussäännöt löytyvät Imatran Seudun Sähkön verkkosivuilta osoitteesta:
Miten saan Bonusta?
Saat Bonusta, jos olet S-ryhmän omistajajäsen ja valitset sähkönmyyntituotteeksesi jonkun Imatran Seudun Sähkö Oy:n Ässä-sähkösopimuksista tai Huoleton-sähkösopimuksen.
Miten minun tulee toimia jos haluan Bonusta sähköstä?
Lähettämällä sähköpostilla yhteystietosi ja S-etukortin numeron osoitteeseen asiakaspalvelu@issoy.fi.
tai
Voit tehdä Ässä-sopimuksen verkkokaupassamme tai Wattis online-palvelussa.
tai
Soita Imatran Seudun Sähkö Oy:n asiakaspalveluun 05 683 209.
Minulla on määräaikainen sähkösopimus ja haluan vaihtaa sen Ässään, kuinka toimin?
Määräaikainen sähkösopimus sitoo sinua määräajan loppuun saakka. Voit tehdä sopimuksen kuitenkin etukäteen ja määräajan umpeuduttua sopimuksesi vaihtuu Ässä-tuotteeksi, jolloin alat kerryttämään Bonuksia sähkölaskustasi.
Minulla on toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus ja haluan vaihtaa sen Ässään, kuinka toimin?
Voit tehdä sopimuksen heti ottamalla yhteyttä Imatran Seudun Sähkön asiakaspalveluun. Yhteydenoton jälkeen sopimuksesi vaihtuu Ässä-tuotteeksi noin kahden viikon kuluttua, jonka jälkeen alat kerryttämään Bonuksia sähkölaskustasi.
Minulla on toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus ja haluan vaihtaa sen Ässään, kuinka toimin?
Voit tehdä sopimuksen heti ottamalla yhteyttä Imatran Seudun Sähkön asiakaspalveluun. Yhteydenoton jälkeen sopimuksesi vaihtuu Ässä-tuotteeksi noin kahden viikon kuluttua, jonka jälkeen alat kerryttämään Bonuksia sähkölaskustasi.
Mistä Bonus muodostuu?
Bonusta kertyy sähkölaskun arvonlisäverollisesta sähkömyynnin osuudesta sisältäen energia- ja perusmaksun (ei sähkönsiirrosta, eikä sähköverosta).
Saako sähkönsiirrosta Bonusta?
Ei saa. Bonusta voi kerryttää vain sähköenergian osuudesta.
Milloin Bonus maksetaan?
Bonus maksetaan asiakasomistajatalouden pääjäsenen etujen maksutiliksi määritellylle tilille S-Pankkiin. Sähkönmyynti kirjautuu bonusostoksi, kun olet tehnyt energiayhtiön kanssa sähkönmyyntisopimuksen, antanut suostumuksen energiayhtiölle välittää sähkömyyntitiedot osuuskaupan asiakasomistajajärjestelmään ja maksanut sähkölaskusi.
Mille kuukaudelle sähkön myynnistä kertyvät bonukset kirjautuvat?
Kertyneet S-ryhmän Bonukset näkyvät Bonuskertymässäsi pääsääntöisesti siinä kuussa kun olet laskusi maksanut. Jos olet maksanut sähkölaskusi kuun loppupuolella ei Bonus välttämättä ehdi kyseisen kuun saldoon, vaan tulee mukaan vasta seuraavan kuun Bonuslaskelmaan. Sähkö laskutetaan takautuvasti niin, että esim. elokuussa käytetty sähkö laskutetaan syyskuussa. Sähkölasku kerryttää ko. tapauksessa siis syyskuun bonuskertymää.
Miten paljon saan Bonusta?
Bonuksen suuruus riippuu kokonaisostoksiesi määrästä. Kun sähkö-, vakuutus-, ravintola-, polttoaine- ja kauppalasku kasvattavat samaa pottia, ne voivat yhdessä nostaa bonusprosenttia ja pienentää laskujasi. Näin säästät selvää rahaa.
Saavatko yrittäjät tai yritykset Bonusta?
Valitettavasti eivät saa. Bonus on tarkoitettu vain kuluttaja-asiakkaille.
Minulla ei ole S-Etukorttia (en ole S-ryhmän asiakasomistaja), kuinka toimin?
Ota yhteys lähimpään S-ryhmän toimipisteeseen jossa voit liittyä asiakasomistajaksi tai mene osoitteeseen https://www.s-kanava.fi/web/s/liity-asiakasomistajaksi.